V poslední době se setkávám stále častěji s výměnou dat na MyHeritage a jak už to bývá začíná se množit, že data u některých jedinců se neshodují. Z tohoto důvodu začínám do poznámek zapisovat od koho data přebírám a v případě nesrovnalostí zapisuji všechny data takto:
Narození
podle mne 15.1.1920
podle Jana XXX 15.2.1920
podle Marie YYY 17.4.1922
To samozřejmě pokud nemohu ověřit na dokumentu tato data je jednoduché, ale pokud není možno toto datum ověřit tak to je jediná možnost se vyhnout případným nepřesnostem. Jedná se zejména o ta data kde je ještě matrika živá a nemáme přímí kontakt na danou osobu a data přebíráme od příbuzných.
V podstatě u všech dat by mělo být zaznamenáno kde jsme je získali a případně kde je můžeme ověřit. Vhodné je získat ke každému datu nějakou formu kopie toho zápisu. U stránky matrik to dnes není tak složité stačí sejmout nějakým programem danou část vztahující se k danému datu (dokladu). Bylo by vhodné abychom podle názvu souboru věděli o co de. Já například u matrik u matrik používám tento formát:
1 2 3 4 5 6 7 8MN, 1889-01-23, Hradil Karel, HJan a Nová Anna, Brumovice 73, 2356-215P3
Kdy:
1. Znamená MN - matrika narozených, MO - matrika oddaných, MZ - matrika zesnulých, MI - index
2. Datum
3. O koho jde
4. Otec (kvůli dílce píši jen první písmeno příjmení)
5. Matka
6. Obec ve které se to událo ( u manželů jen mezera mezi čísly pokud je stejná obec "Čejkovice 215 264)
7. Číslo matriky, které je jí v současné době přiděleno
8. Číslo strany (v prohlížeči ne v matrice, což je rozdílné), P a L znamená strana, P - pravá a L - levá strana, poslední číslo značí řádek na kterém se nalézá daný zápis (u zápisu přes obě strany píši také L aby bylo v čísle jasné o kterou stranu jde a nemíchalo se to)
Obdobně můžeme takto postupovat u dalších dokumentů jako gruntovnice, sirotčí ......, samozřejmě je vhodné si zapsat také odkud jsme data čerpali a zda tyto zápisy jsme vyhotovovali sami nebo zda jsme data získali ze sbírky dat jiné osoby a ne přímo z pramene (zde mohlo dojít k špatnému zápisu odkud a tak víme, že v případě nejasností musíme doprověřit).
Stejným způsobem bychom měli postupovat i při získání fotokopií a případně originálů. Někde bychom měli vést seznam dokumentů a ke každému také mít zapsáno kde jsme získali (vlastně takový datový list jako v knihovně u knihy). U kopií dokumentů získaných jako kopie v rodině je vhodné zapsat kontakty na tyto osoby aby se v případě, že začne bádat někdo jiný na ně měl kontakt a případně se s nimi mohl spojit.
Žádné komentáře:
Okomentovat