Info

Obsah blogu "Genealogie Hradil" k 26. 05. 2019 najdete zde klikni na text pod:

Jak vyhledávat pomocí obsahu, platí pro všechny záložky
Na anonymní dotazy nebude reagováno, budou posílány do spamu.
Nepomáhám s přečtením starých textů, na FB je dost skupin, kde si lidé pomáhají se čtením.

neděle 28. května 2017

Špatně přečtená příjmení na FamilySearch

Opět jsem se přesvědčil, že není možné se spoléhat a indexované vyhledávání lidí na FamilySearch. 


Omylem jsem napsal na začátku příjmení "B" místo "D" a místo Damborák jsem vyhledal Bamborák  ve výsledku jsem dostal


jeden výsledek a našel jsem v psané matrice toto:

 

Je jasně vidět písmeno velké D, ale podobně v této matrice je zapisováno velké B.


I dole je to vidět jak je vše v databázi zapsané, příjmení dcery i otce je zapsáno jako Bamborák, matka je zapsána jak je v těchto matrikách zvykem s příjmením za svobodna.

Takže pokud jste nenašli příbuzného pomocí vyhledávání nebo děláte rozrod této větve nezbude vám nakonec nic jiného než se pustit do vyhledávání vlastního v ručně psaných a naskenovaných matrikách, viz. první obrázek v červeném rámečku. Jak jsem zjistil již u dřívějších vyhledávání tak to není jediný překlep. Pokud ten co to četl a zapisoval není stejné ho jazyka jeho je jazyk zápisu tak mu ani nemusí být jasné (zřejmé), že to slovo není správně přečteno a pokud máte nějaké zvláštní příjmení nemusí ani to příjmení znát a může ho přečíst a zapsat špatně a v indexu jej nenajdete. Je to záslužná práce ten zápis do indexů, hodně pomůže, ale není to všelék na vyhledávání zápisů.






1 komentář:

  1. toto je jedna z nevýhod indexovania, s ktorým sa treba naučiť žiť. Niekedy je to tak zapísané, že fakt sa nečudujem indexerom, že to zapísali tak, ako zapísali, hlavne pokiaľ nepoznajú lokálne priezviská. Našťastie sa dá vyhľadávať aj so zástupnými znakmi, napr. *amb*r*k. Hlavne, keď viete, že niekde by ten človek mal byť a nie je, tak treba skúsiť hľadať aj takto.

    OdpovědětVymazat