Info

Obsah blogu "Genealogie Hradil" k 26. 05. 2019 najdete zde klikni na text pod:

Jak vyhledávat pomocí obsahu, platí pro všechny záložky
Na anonymní dotazy nebude reagováno, budou posílány do spamu.
Nepomáhám s přečtením starých textů, na FB je dost skupin, kde si lidé pomáhají se čtením.

čtvrtek 4. února 2021

Jak si organizuji můj archiv a vše pro rodokmen

   Již několikrát jsem zde našel otázky typu jak si ukládáte a archivujete věci pro rodokmen a s tím související podklady. Již předem upozorňuji, že nikomu nic nevnucuji a netvrdím, že je to to nejlepší a správné. Za tu dobu co dělám rodokmen a podkladů přibývalo jsem několikrát musel přeorganizovat můj archiv. K tomu jak věci popisuji, řadím a rozděluji, jsem se taky propracovával také delší dobu.

   Asi zde ani nevystihnu jak vše si ukládám zapisuji a podobně. Ale snažil jsem se vystihnout jak to dělám. Je to spíše pro inspiraci jak si to uspořádat a ukládat. Každý k tomu časem dospěje určitě sám nebo mu s tím i někdo pomůže. A ze zkušenosti mohu říci čím dříve to bude a čím méně lidí bude ve stromu to bude snazší. Jak přibývá lidí a podkladů tak je to zdlouhavější a složitější. Ale jak říkám každý k tomu dříve nebo později dospěje.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Papírová evidence se skládá

Dokumenty, které mám v papírové podobě, ukládám do papírových složek a tyto papírové složky ukládám do papírových krabic.

Na papírové složky zapisuji co obsahuje, každá složka má své číslo

Na krabici zapisuji rámcový obsah složek a v krabici nahoře je na papíru obsah jednotlivých složek

Všechny papírové dokumenty jsem naskenoval.

Staré fotografie naskenoval a uložil do papírových krabic a složek.


Elektronická evidence se skládá:

1           Z naskenovaných dokumentům:
1.1         Rodné listy
1.2         Oddací listy
1.3         Úmrtní listy
1.4         Kupní smlouvy na domy
1.5         Svatební oznámení + pozvání ke stolu (mnohdy vám ukáže další příbuzné)
1.6         Blahopřání k uzavření sňatku (mnohdy vám ukáže další příbuzné)
1.7         Blahopřání k narození dítěte
1.8         Dokumenty k ukončení vzdělávání

  • Výuční list
  • Tovaryšská zkouška
  • Střední školy
  • Vysoké školy

1.9         Další dokumenty
2           Matriční záznamy:

  • Matriční záznamy vedu jako výstřižky, které ukládám do struktury do složek tak, že ve složce matriky jsou složky obce, v obcích jsou složky pro dané knihy matrik.
  • Jednotlivé matriční ústřižky popisuji stejným způsobem
  • MN, 1851-04-15, Hradil Josef, Hradil Franz & Pecuch Anna, Čejkovice 51, 2654-25P5 (2654 – číslo matriky, 25 – číslo dvoustrany na netu, P/L pravá nebo levá strana dvoulistu, 5 je počet záznamů od vrchu listu).
  • O prohledávání jednotlivých matričních knih si vedu přehled v tabulce excelu / Google dokumentů 

3           Sčítací operáty:

  • Uložené sčítací operáty pro rodiny / domy. Ukládáno ve složce Sčítání lidí ve které jsou jednotlivé obce a v obcích jednotlivé ročníky sčítání a v nich pak tyto dokumenty
  • SL 1857, Hradil Karel 1837-09-30, Čejkovice 255 (Zapíšu jméno majitele / nájemce bytu / domu (je to většinou ty první osoby v seznamu)

4           Školní matriky:

  • Rozděleno podle obcí a podle knih (velikost a ročníky jsou různé a ne všude se dochovali)

5           Ostatní a další dokumenty:

Například:

  • Domobrana po ročnících (Čejkovice)
  • Seznam dlužníků 1794 Čejkovice
  • Seznam majitelů hovězího dobytka k roku 1889
  • Seznam majitelů pozemků 2. pol. 19. stol, Čejkovice
  • Seznam osob zařazených roku 1888 do vojenské povinnosti
  • Seznam vydaných Domovských listů. Pracovních knížek a Čeledních knížek, Čejkovice, 1913-1930
  • Školní kronika Čejkovice
  • Školní matriky
  • Urbář, Čejkovice 1622–1744, Část protože je poškozena, (barva)
  • Urbář, Čejkovice 1622–1744, Část protože je poškozena, (Černobílá)
  • Výpis pozemků Čejkovice

Ne v každé obci se tyto dokumenty museli dochovat (někde dokonce se nedochovalo nic)

6           Rodinné fotografie

Člením podle více kritérií:

  • Ofocené dokumenty a podobně
  • Podle příjmení a pak podle jednotlivých rodin, případně až k jedincům

Ukázka u které jsem pak vynechal to členění podle jmen a příjmení:


Dále jsem upravoval fotky popisky. Přidal jsem ke skenu nahoru a dolů proužek. Do horního proužku zapíšu název akce (svatba, výročí a podobně), dále datum konání a místo konání. Do dolního proužku pak vypíšu lidi od zadních po přední z leva doprava. Pokud nějakou neznám tak jen napíšu velké „N“ a lidi odděluji čárkou. Zcela jistě doporučuji zapisovat všude Karel Hradil *1897 než děda, otec, máma, brácha, bráchanec a podobné věci. Je vše pak orientováno na vás a ten kdo v budoucnu se dostane k takto popsané fotografii z toho nemusí být moudrý pokud neví, že tím popisujícím jste byl/a vy. Protože toto snad neděláte jen pro sebe ale i pro další generace a může se to dostat někomu kdo ani nebude přímý potomek a pak si nemusí být jistý pro koho to je. A to datum doporučuji zejména u lidí kdy je v rodině pře Karlováno, Jiříkováno, Frantováno a podobně. Mnohdy se v tom ani další příbuzní nemusí vyznat. Na to pozor. Samozřejmě mám jak naskenovaný originál tak ten popsaný v Digitální podobě.

7           Složky s uloženými soubory jednotlivých program:

Každý program má něco co jiný nemá a proto to používám tento výběr. Pro použití ve vedlejších třech používám jen vygenerovaný GEDCOM soubor pro tu doplňkovou práci to stačí a ani není potřeba tam natahovat fotky a další dokumenty.

7.1         V současné době jako hlavní používám FTB
7.2         Dále pro lepší přehled program GenoPro
7.3         Dále program Ahnenblatt
7.4         A taky program RootsMagic (neplacenou verzi)

7.1.1        V počítači mám hlavní velký soubor s celým rodokmenem, dokumenty a vyplněnými daty

7.1.2        Na MyHeritage mám několik menších spíše „stromků“ pro vyhledání shod

Zkouším i některé další programy, některé dokonce co jsou placené.

8           Složka s Rodinnou kronikou

Zde mám několik částí kroniky, se vším co k tomu potřebu, včetně kopií fotografií a dokumentů, které sem dle potřebuji z dalších složek, tak abych si nerozházel archiv. (Větší harddisk dnes již není takový finanční problém.).

Součástí je také složka s vygenerovanými soubory pdf jednotlivých knih. Já zatím mám vše v pdf a ne tiskem.

9           Práce v Archivu

Do archivu mám vždy blok do nějž si zapisuji poznámky, většinou jsem se vše snažil nafotit pomocí fotoaparátu a stativu. Mám rád fotografie dokumentů focené s hora ne z úhlu kdy spodek dokumentu je velký a vršek zmenšená (je z toho takový obdélníku).

Do bloku si zapisuji další poznámky co jsem nenafotil nebo co jsem fotil. Každou návštěvu zahajuji datem, kdy jsem tam byl a po zpracování je ukládám do krabice, abych je měl uložené pro další možné použití.

10       Další dokumentaci

 mám o komunikaci s nalezenými příbuznými nebo lidmi co mají mé příbuzné v mém rodokmenu.

11       Dokumentace ke zkoumání DNA

To zde nebudu rozebírat

 

 Uložení knih

 je jasné - v knihovně


Žádné komentáře:

Okomentovat